٢٠٠٧/١٠/٢٠

مشربتش من سينها؟؟


كنت قاعدة كده في ساعة صفا و بشرب كباية النعناع في البلكونة و اخويا مشغل قناة الاخبار اللي فجأة قلبت على ميلودي و عمالة تذيع مشربتش من نيلها جربت تغنلها و لما تروح تصلي العصر يبقى انت اكيد في مصر و كل الاعاني بتاعتنا الحلوة دي.....و اذ فجأة التليفون رن...طبعا طبعا انا كنت ساعتها في مود الوطنية و لو لقيت حد يقولي مصر عاوزاكي هروح البي الندا طوالي.....المهم عشان مطولش عليك التليفون لما رن و رديت لاقيتلك واحد حبيبي حبيبي حبيبي بحبه كده لله في لله المهم عصرت على نفسي لمونة و رديت ايوة ازيك عامل ايه؟....زفت...ليه يابني كده.....عاجبك اللي بيحصل ده؟...ايه اللي بيحصل....هقلك ايه و لا ايه هلاقيها من قرف الشغل و لا المرتب اللي مش بيكفيني لاخر الشهر و لسه باخد مصروفي من بابايا و المواصلات و البلد و....عندك مالها البلد بقى "متنسوش انى في مود الوطنية"....حالها زفت و الواحد مخنوق انا بفكر انى احضر ورقي و اسافر بره زي ماقلتلك....تسافر بره؟؟؟انت اتجننت يابني و لا ايه تسافر بره ليه البلد دي احسن من غيرها و بعدين ايه اللي يضمنلك ان جوة مش احسن من بره؟؟؟استهدى بالله كده....جوة احسن من برة و انا اللي بقول عليكي مثقفة و متنورة انتي مشفتيش اللي حصل في فرنسا؟...ايه يا سيدي اللي حصل في فرنسا؟....بتوع النقل عملوا اضراب....يا راجل؟؟....اه و الله عشان مرتباتهم ضعيفة و الريس بتاعهم عاوز يخصخص شركات النقل قاموا احتجوا و عملوا اضراب و البلد كلها كانت واقفة و الناس قعدوا في بيوتهم و الطيران اتعطل و هما داخلين على موسم كاس العالم في معرفش ايه كده يعني حاجة مهمة....طيب و انا مالي من الليلة دي كلها.....ايه؟؟...اقصد يعني انت مالك باللي بيحصل ماللي يضرب يضرب متشلش في نفسك ياخويا كده مخك يضرب....انتى بتقوللي ايه؟....مبقلش مبقلش متشغلش دماغك بيا انت عاوز ايه دلوقتي عشان كباية النعناع قربت تخلص و مش ناقصاك احم احم اقصد يعني مالهم بتوع فرنسا دول.... يوم بحاله وقفوا البلد و مكنش فيه لا مترو و لا اتوبيس و لا قطر و بقلك الطيارات اتعطلت و حالة البلد بقت كرب....ياعيني طب معندهمش كام توك توك كده يتصرفوا بيهم.....توك توك ايه انتى اتهبلتي بقلك اضراب تقوليلي توك توك بقلك ايه سلام بقى لحسن شكلك كده مهيس النهاردة....الحمد لله يووووه قصدي يعني سلام ايه انت زعلت و لا ايه يابني ده انا شايفاك مش في المود قلت افرفشك شوية قولي بقى ياسيدي انت قارش ملحة فرنسا ليه....انتي مستقلة بانهم يعملوا اضراب جماعي زي ده دول كل نقابات العمال بتوع النقل شاركوا فيه و محدش كمان اتقبض عليه تصوري.....يا راجل تلاقيهم بيقولوا كده عشان الصحافة اضراب زي ما انت بتقول كده يعدي بالساهل تلاقيهم لموا بتوع النقل دول باتوبيساتهم بمتروهاتهم بمكروباصاتهم في القسم....قسم ايه يابنتي انتى هبلة انتى فاكراهم عاملين اضراب في فرنسا القمح دي فرنسا يا ماما...مالها يعني فرنسا يا ماما هما مش عندهم ظباط برده عاوزين يشتغلوا و لا عشان فرنسا يقعدوا على القهاوي.....قهاوي مين دول ناس متحضرة يعملوا الاضراب من دول و تتحل مطالبهم هوا.....تتحل مين يا عم انت بتصدق الحوارات دي تلاقيهم هيستنوا لما المولد ينفض و يقبضوا عليهم عشان اسمه ايه ده الشغب...شغب ايه....صدقني بس انا عارفة الحركات دي يعملولك انهم دولة متقدمة و هنحل المطالب و مش عارف ايه و بعدين يكبسوا على الناس بتوع الاضراب دول من على القهوة و يقولوا عليهم بتوع شغب و يطلعوا بعد عشرة خمستاشر سنة بالكتير....قهوة ايه اللي يكبسوا عليها هو ده بقى تفكير الناس بتوع الدول المتخلفة القمعية.....بس بس قمعية مين التليفون له ودان يا عم و انت واحد كاره حياتك بس انا لسه الامل قدامي ربنا يسترها عليك و علينا بص يا باشا انت تلم هدومك و تطلع على فرنسا و تعملك اضراب هناك عشان يزودولك المرتب و يمكن ربنا ينفخ في صورتك و تطلب لجوء سياسي و لا حاجة و ابقى اتجوزلك واحدة فرنساوية و تجيب اولاد مقطقطين تعلمهم الكفاح و الكلام الكبير ده و ______الو الو انت رحت فين؟ الو......الواد انتحر يا عيني كان لسه صغير

هناك ٢٧ تعليقًا:

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هه هه هه هه الحمد لله لحقت أول كومينت
صباح النداله علي احلي معلم كافيه في مصر كلها وألمانيا القمح
ازيك كده يا موني اتعشم تكوني بخير
شفتي بهنيكي اهوه علي الكومينت الــ يلا الـ هايل ده
وحشتنا كتاباتك
لاحظي انك ما بتعديش من حبه حلوين
ولاحظي اني عديت عليكي كتير
ومعبرتيناش حتي بكوباية شاي
ولا حتي كوباية نشارة خشب من اللي بتعملوها في الكافيه وبلاش اسيح هاااه
مستني ردك
وابقي عدي هاااه

قليل من التفكير يقول...

وفرنسا هتيجي ايه جنب مصر أم الدنيا .... دول حتي سارقين مسلة من عندنا ولاد ال ..

بس يا خسارة هما فين دلوقتي واحنا فين

منه لله اللي كان السبب

shorouk said شروق سعيد يقول...

طب جربتي تغنيلها !
جربي يمكن ينفع !!
ما هو لو مشربتش يبقي أكيد غنيت

بصي من الآخر
هي دي مصر يا يمني

yomna يقول...

جرى ايه يا دكتور انت هتسيحلنا و لا ايه نشارة خشب ايه اللي بتقول عليها...انت عاوز بتوع الصحة يكبسوا على الكافيه و يشمعوه و لا ايه

طب عندك كوباية كابوتشينو على حساب المعلم بسرعة يا ولد قبل الدكتور مايتهور و يبلغ عننا

yomna يقول...

و الله عندك حق يا محمد هما فين و احنا فين و ربنا يخرب بيته اللي كان السبب...بس بصراحة هو مش واحد هما عصابة فربنا يخرب بيتهم جميعا و لا اقلك ربنا يسامحهم على اللي عملوه فينا

yomna يقول...

و الله يا تحت العشرين لما جربت اشرب من نيلها جالي نزلة معوية و لما غنتلها كانوا هيقبضوا عليا و يودونى السرايا الصفرا فقررت اسكت و اشيل في قلبي و اجنن الناس الحلوة اللي زيك اللي بيزوروا الكافيه عشان مكتمش في قلبي و يجرالي حاجة

منورة يا جميلة ابقى كرري الزيارة و متغبيش...زورونا تجد ما يسركم :D

RealMan يقول...

نداء عاااااااااااجل

لا تشرب من هذا النيل النيل فيه حمار مقتول - سوري قصدي سم قاتل-

وسلملي علي الوطنيه

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

ههههههههههههه

ازيك يا يمنى الاول

ايه بس التشاؤم ده
مصر لسه بخير
يعنى مش لازم نشوف الخير بعيوننا
ممكن نحسة
مثلا ممكن يكون الخير فى قلوب بعض الناس
وجود بعض الايمان بالله فى قلوب بعض الناس ده بردة صورة من صور الخير
ههههههههه

يعنى حاجة عالأد كدة
وبس بقى احسن المدونات ليها ودان
ههههه
وبعدين الواد الدكتور محمد الجوهرى ده جاسوس انا عارفة ههههههههه


تحياتى

yomna يقول...

real man
منور
و سلام مربع للوطنية و رقصني يا جدع

yomna يقول...

ازيك يا احمد منور و الله

ايه بقى يا عم الخير اللي انت بتقول عليه موجود ده...انا مشفتش حاجة...و الله يا بيه مشفته
و على فكرة عزا الست وطنية و بنت خالتها انتماء الخميس الجاي في عمر مكرم و متجبش معاك الجوهرى طالما طلع جاسوس...اكيد هنشوفه مع الناس اللي هتيجي تكبس على العزا
هههههه

الأستاذ يقول...

حتى وإن كان جوة مش أحسن من برة بعكس ما تشرفتي حضرتك
لكن على الأقل هنا نفس اللي برة هنا بنتسرق ونقدر بعد مليون سنة نرجع حقنا لو قدرنا لكن برة خلصت
وكمان هيروح يغسل طحون أكيد
ده على أساس إن هنا مافيش صحون عايزة تتغسل يعني؟
إحنا آه عمرنا ما هنتقدم وده مش تشاؤم أد م هو واققع وحقيقة رضينا بيها كلنا أو مرضيناش مش هتتغير
أو على الأقل مش دلوقتي
بس ليه متبقاش دلوقتي بإيدينا
افحت في الصخر هنا لحد م توصل وتبقى حاجة مهمة أو مش مهمة للناس المهم تكوم مهم بالنسبة لنفسك
تحياتي لكي وله

RealMan يقول...

لا حول ولا قوه الا بالله اعلي العظيم وطنيه وانتماء بنت خالتها عزاهم الخميس الي جااااااااااااي لا متقوليش


.

.

.

.

.

امال انا كنت بعزي من 20 سنه كده في مين ولا دول وطنيه وانتماء تانيين غير الاولنيين. هما بيطلعوا امتا دول اما صحيح مصر فعلا ولاده.

yomna يقول...

realman
اديك اهو يا عم قلت بنفسك مصر ولادة
الوطنية و الانتماء اللي انتقلوا الى الرفيق الاعلى من 20 دول بتوع الشعب كله اما اللي عزاهم الخميس الجاي دول بتوعي انا
يا عيني اتيتمت من بعدهم... هيوحشونى و الله و انت عارف الفرقة صعبة
يلا شفولى بقى حد يكفلني و ياخد فيا ثواب

مقلتش صحيح رأيك ايه في الديكور الجديد...مهندس الديكور حلو و لا نغيره...انا دفعتله دم قلبي و انت عارف العالم دول نصابين اد ايه...قولى بقى يجي منه و لا نرفده

yomna يقول...

يا استاذ صخر ايه اللي عاوز الولد يفحت فيه
الكلام ده كان زمااااااااان
الولد ياعيني حاسس انه محبط و هو عنده حق...بص للمرتبات عاملة ازاى و العيشة اللي بقت استغفر الله العظيم
و بعدين سيبك من ده كله...حتى الكلام ممنوع...طيب لو سلمنا برأيك اللي انا مش موافقة عليه بان هنا نفس اللي برة و الهم واحد بس على الاقل بره بيتكلموا و يقدروا يفتحوا بقهم في التخين فيهم

الولد ياعيني عاوز يتكلم و يطلب حقه
محدش يلومه و لا يعتب عليه

RealMan يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
RealMan يقول...

ايه يعني العزاء قاصر علي السيدات فقط ولا ايه النظام. ده انا كنت جهزت البدله السوده المنيله بستين نيله الي لبستها من 20 سنه في العزاء الاولاني انتي عارفه عائله وطنيه تزعل لو رحت العزاء من غير البدله.

الديكور وحش مهندس الديكور نصب عليكي يا كبير المعلم اتقرطس يا رجاله تعيش وتشرب نسكافيه يا معلم.

نتبناكي ازاي ده قصدك يعني حد يبقي يجي يضمنك في القسم بعد الكبسه الي بتحصل علي القهوه كل يوم صح. انا مش فاضي ممكن اشوفلك حد من صحابي المقاطيع ايه رايك .

yomna يقول...

بقى كده يا مان مكنش العشم برده....تسيحلى و تقول بيكبسوا على الفهوة كل يوم...طب خلى الحاجات دي في سرك لازم الفضايح اللي على الهوا دي....و بعدين الكافيه بتاعي كافيه محترم محدش يقدر يكبس عليه...هو انا شوية في البلد و لا ايه...انا بسبورى في جيبي اي حركة خيانة كده و لا كده هخلع مع صاحبي اياه ده فرنسا و اخد معايا توك توك و الواحد يشتغل عليه يوم الاضراب و يعمله قرشين بدل زباين الكافيه اللي جايبنلي الضغط دول

و تعالى هنا...ايه اللي مش عجبك في الديكور بقى...اتكلم اعترف...ده مهندس الديكور حبيبي اعرفه من زمان بس لو وحش ارفده و اطرده بره...اي خدمة يعني...ندالة ندالة

RealMan يقول...

الراجل الندل ونعما الرجال ولا نقول الستات.

ممكن الله يخليكي تخلي حد بيعرف يقرا يشوف كده البسبورت بتاعك ده طالع منين احسن انا شاكك انه يكون من بنها العسل يا دميل.

وبعدين يا ستي كلنا في الهواء سوا فرنسا عتبه عابدين كلها بلاد ربنا ولا ايه وحتا بيقولوا عابدين انتشر فيها سندوتشات الحلاوه بالقشطه اليومين دول.

yomna يقول...

يا مساء التهييس و الدماغ العالية اوى

فرنسا عتبة عابدين

هو انا بشربكوا ايه على الكافيه ده بالظبط...انا برده كنت شاكة في الواد اللي بيشتغل عندي...لاقيته فجأة كده نضف و اتشيك...انا هبلغ عنه مباحث الكسب الغير مشروع....هو الواد ده بيديكوا ايه من ورايا...قولى قولى

RealMan يقول...

وتقوليلي مبيحصلش عندك كابسه اديكي اعترفتي بنفسك اهو يا فندم حد ياخد الكومنت ده يا رجاله ويطلع بسرعه علي القسم معلش اصل انا مقدرش اروح هناك ان الله حليم ستار يا جماعه. ممكن حد يتبرع ويبلغ عن المكان المشبوه ده
وكمان اكتبوا في البلاغ معندهمش سندوشتات مربي بالقشه.

yomna يقول...

لييييييييييييييه بقى متقدرش تروح هناك؟؟؟؟
انا بقى محدش يكبس على كافيهي الا لما يكون مبلغ بنفسه عني...اه البلاغ ده مقامات ...مش اي واحد كده ماشي في الشارع يجي يبلغ عنى

و مقلتش برده ليييييييييييييه متبلغش بنفسك

و السندويتشات بقى الي حضرتك بتشتكي منها دي مش عارفة اقلك ايه...كفاية اللي الولد بيشربهولكوا من ورايا... و مسيري هعرف بيديكوا ايه

RealMan يقول...

بيجبلنا حلاوه بالقشطه يا معلمه وانا مبحبهاش انا عايز مربه بالقشطه يامعلمه بليزززززززززز.

اصل يا ستي انا واقسام البوليس عندنا حساسيه من بعضينا.
مقدرش اقول اكتر من كده. ولا انتي ناويه تحبسينا ولا ايه.

RealMan يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

مساء القمع


ما تسيبيه يسافر

فارقه معاكي ولا مع البلد

خليه يروح ويشوف ويجرب
ده عمره لو قعد ما هيفيد البلد ... رحيله أحسن


عجبتك القصيده بتاعة نزار
شكل صاحبك ده قراها وعشان كده قال أخر حته بتاعة

قهوة ايه اللي يكبسوا عليها هو ده بقى تفكير الناس بتوع الدول المتخلفة القمعية

عنده حق في كلامه ده


قدروا بقمعهم يغيروا التفكير
وعشان تقول الحق
هتفكر ألف مره
ايه هيكون المصير

دي حته من عندي كده .. يعني نخلي القهوه فيها ثقافه برضه
ألا ايه أخبار المشاريب؟؟؟؟

شكرا لزيارتك مدونتي .. ومقلتيش رأيك يعني في أي حاجه من كتاباتي ليه؟؟

yomna يقول...

جرى ايه يا عم محمود مالك مش طايق الولد كده ليه...بصراحة انا كمان مش طايقاه بس مش لدرجة اننا نسيبه ينحرف و يسافر...يعني عاوزه يروح يقبض بالدولار و احنا لسه مزنوقين في طابور العيش يا راجل...سميه حقد سميه حلاوة روح للست انتماء...سميه اللي تسميه

الولد كل أزمته ان فيه كلمتين زانقينه مش عارف يقولهم...هيسافر عشان يقولهم و يرجع تاني...تبقى مصيبة لو كل واحد مزنوق في كلمتين يسافر يقلهم و يرجع...انا كده ممكن اعمل بزنس طيارات بدل التوك توك و ابقى مليونيرة من اول يوم...اصل المزنوقين كتير

نيجي بقى للمهم...ميرسي يا باشا على حتتين الثقافة دول و الله الواحد من غيرك مش عارف كان هيعمل ايه

و المدونة بتاعتك حلوة بس هي مشكلتي انى ماليش في الشعر بتاع الاحاسيس و الكلام ده تلاقيني بيجيلي حساسية...و بالرغم من جهلى لكن انت شعرك تمام التمام...و لو عندك كام قصيدة زي بتاعة عمك نزار دي فهتلاقيني اول واحدة اقراها و احفظها و اول واحدة تجيبلك عيش و حلاوة كمان يا باشا...ابقى قدر الخدمات دي بس

دكتور حر يقول...

يمنى

كان الاسطى حسني في امريكا من كام سنه وقابله مواطن مصري عايش في أمريكا من 20 سنه وقالوا اخبار البلد يا ريس قصدي يا اسطى انا عايز أرجع

قاله مع انه الاسطى الكبير يعني - وهو دي بلد يتقعد فيها

ولكن هو هوى النفس فقط

بلدي وإن جارت علي عزيزة
أهلى وإن ضنوا علي كرام


وقالوا ايه رماك عالمر
قلت : اللي أمر منه


ربنا يرحمه ويصبرنا

بوست جميل

yomna يقول...

هو الولد ده يقولى بلد قمعية و انت تقلى اسطى مش عارف مين...حرام عليكوا انتوا عاوزين تخلصوا مني و لا ايه
التليفون له ودان و البلوج ليه عينين


منور الكافيه و الله و زيارتك دي عزيزة عليه اوى

و قال ايه اللي رماك على المر