٢٠٠٧/٠٨/٢٥

لا مؤاخذة ...حضرتك سنى .... و لا شيعي؟؟








السنة و الشيعة ....الشيعة و السنة...اليومين دول مبقناش نسمع في الاخبار غير عن السنة و الشيعة....كأن السنة و الشيعة دول لسه طالعين اول امبارح مثلا و مكنوش موجودين قبل كده....بصراحة و عارفة انكم هتقولوا عليا جاهلة بس قبل حرب العراق مكنتش اعرف اصلا ان فيه حاجة اسمها سنة و شيعة.... و حتى بعد ما عرفت مكنتش عارفة انا سنية و لا شيعية....و كمان لما عرفت انى سنية مكنتش عارفة انا سنية ليه.
في مرة كنت بصلي الجمعة في الجامع اللي جنبنا و الامام الله......يسامحه بقى كان عايش دور العالم الجليل اللي مجبتوش ولادة... و قعد يقول الحمد لله اننا على سنة الحبيب و الشيعة دول كفار...دول هيتساووا مع الكفار و العياذ بالله يوم القيامة....دول مش مسلمين....دول اليهود احسن منهم... وفضل يقول كلام من اللي متنقي....طبعا انا مسكتش و لساني الطويل مبيتهدش خالص....بعد الصلاة استنيتوا على ناصية الجامع....بس حظه حلو بقى انه كان بيدي درس بعد الصلاة و معترتش فيه...اتكتبلوا عمر جديد....بس من ساعتها مرحتش ناحية الجامع ده تاني و لا بقيت بصلي الجمعة....المهم انا دورت في موضوع الشيعة ده و كنت عاوزة اعرف هما فعلا كفار و لا ناس زينا و لا ايه؟
اللي اكتشفته انهم مسلمين... يا سلاااااااااااام اكتشاف هايل.....طبعا مكنتوش تعرفوا ده......انا قلت ساعتها طيب لو هما حاجة كويسة ليه مبقاش شيعية و اهو امشي على الموضة.....طبعا انتوا متوقعين منى دلوقتي حاجة من اتنين....اولا انى اقولكم انى بقيت شيعية و افضل اقلكم قد ايه احنا مظلومين و ان السنة بيجنوا علينا.... و ثانيا اقلكم بعد بحث و تمحيص لاقيت ان السنة احسن و الشيعة كفار هيروحوا جهنم قريب.
اللي انتوا مكنتوش متوقعينه ان بعد فحص و تمحيص في المسألة دي لاقيت ان معظم السنة اللي بيتكلموا عن الشيعة بيقولوا كلام مش تمام....فقلت طيب اشوف الشيعة نفسهم بيقولوا ايه على نفسهم....و لا قيتهم بيقولوا انهم ناس تمام و السنة متجنيين عليهم و فعلا قريت عن التشيع بس لعلماء شيعة ...مش سنة بيتكلموا عن الشيعة.....و لاقيتهم مش كفار زى ما بسمع.... صحيح فيه حاجات مدخلتش دماغي زي حكاية الامام العسكرى و حكاية الائمة التناشر كلهم....بس غير كده كانوا ناس عاديين خالص.
طبعا انتوا فاكرين انى لما لاقيت الحاجات المهيسة دي عند الشيعة بقيت مقتنعة بسنيتي....بس اللي حصل مش كده....اللي حصل انى بني أدمة و مسلمة...و مش عاوزة اكون شيعية... و مش عاوزة اكون سنية....فرقت ايه الاسامي يعني...يعني معتقدش ان يوم القيامة هيبقى في طابور زي بتاع العيش كده واحد للسنة و التاني للشيعة....و لا حتى كمان الواحد لما يندهوا عليه يوم القيامة هيقولوله يا فلان يا ابن فلانة يا سني و لا يا شيعي.....كمان على حسب معلوماتي ان ربنا بيحاسب الواحد على حسب نيته...يعني متفرقش لو كنت سني و لا شيعي و لا حتى كوالالمبوري....الموضوع مينفعش يبقى سنة تدخل الجنة و شيعة تدخل النار....بصراحة الكلام ده مش واكل معايا....طيب انا مش سنية و لا شيعية هتعملولي ايه يعني؟...هتدخلوني النار و تقولوا عليا كافرة....انا واحدة بصلي و بصوم و بعمل كل الفروض اللي عليا و مش بعمل حاجة حرام....الا النميمة طبعا عشان انتوا عارفين البنات و لسانهم....و انا بحب جدا اهل البيت....و دايما بروح مع ماما نصلي في الحسين و السيدة نفيسة و السيدة زينب....تفتكروا لو واحد سني بس مبيصليش هيروح الجنة؟...اصل هو ده اللي بنسمعه اننا هندخل الجنة بالجرين الكارد لما نكون سنة و اننا مش هنعمر في النار.....يا نهار مش فايت....يعني لو واحد سني بس زي باقى الاخوة اللي مبيركعوهاش و لا يعرفوا طريق الجامع واحد زى ده هيدخل الجنة بالجرين كارد بتاعته و انا هروح النار؟؟؟
ممكن حد دلوقتي يقول انى اتلحست و انى المفروض يقام عليا الحد و الكلام ده....بس بجد يا جماعة ايه الفرق بين دول و دول....مش في الاخر كلنا بنقول نفس الشهادة و بنصلي نفس الصلاة و بنقف قدام نفس القبلة...ايه المشكلة بقى؟
عشان تعرفوا قد ايه انتوا بيضحك عليكوا بلعبة السنة و الشيعة....موجود على النت موقع المفروض ان علماء السنة هما اللي عاملينه لكشف ستر الشيعة الزناديق....و مقسمين الشيعة لفرق و بيقولوا كلام على كل فرقة من اللي متنقي خيار....دول بيحللوا الزنا و دول بيخلوا النساء مشاع و ملهمش حرمة و دول بيحللوا الربا و دول بيعملوا مش عارف ايه....لحد هنا ممكن نعديها...لكن في اخر كل تحليل من التحليلات الجهنمية بتاعتهم لكل فرقة بيقولولك امثلة....الناس عاوزة تخدم برده...الامثلة دي ناس من المعتنقين المذاهب دي....لحد هنا تمام؟...لا مش تمام...الناس دول كلهم سياسيين عراقيين و لبنانيين مشهورين جدا.
فهمتوها و لا لسه....لسه الفول مفعوله شغال و لا راح.....على العموم اللي فهم الفولة زيي اكيد مش هيطالب برقبتي.... و اللي مفهمهاش بقى اعمله ايه....مكتوبلي اموت على ايدين حمار.
و نصيحة في الاخر كده...لو حد قاللك انت سني و لا شيعي...قوله انا مسلم.....و لا متقولوش ...اللي يسأل سؤال زي ده يبقى اصلا حمار

هناك ١٩ تعليقًا:

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..؛
اتمنالك يمني التوفيق في مدونتك وفي التوبيكس فوق الرائعة دي.. وكويس انك اتناقشتي فى موضوع زي السنة والشيعة.. لكن في بعض الملاحظات المفروض ان الواحد يقف عندها..

- ايام سيدنا محمد كانت طائفة الاسلام واحدة مش بتتغير.. بعد كدة قُتِل حفيد النبي سيدنا الحسين.. انقسموا فريقين سني وشيعي..
* يعني اية سني اصلا يعنى يتبع سنة محمد صلي الله علية وسلم مظبوط كدة..؟
* شيعي يعني اية.. يتبع سنة سيدنا محمد بردة بس باعتقادات مختلفة..

-طيب دلوقتي انتى لا بقيتي سنية تتبعي سنة سيدنا محمد علي حق ولا انتى شيعية تتبعي سنة محمد بردة بس باعتقادات تانية.. يبقي انتى اية..؟

*هتقولي اية الفرق بين السني والشيعي هقولك الفرق كبير..
انا لو قلت عليكي شيعية دلوقتي يبقي انا ظلمتك.. لية بقي لانى اعتبرتك من ضمن الشيعة اللى هم أصلا مش معترفين لا بالصحابة ولا التابعين ومنهم اللى مش معترف ان سيدنا محمد نبي الله وان سيدنا علي هو النبي الحقيقي.. دة غير بقية الطوائف.. طيب يبقي دلوقتي انا اعتز انى سني ولا شيعي..؟
- لكن حكاية النية ونسيب المسميات كسني أو شيعي ففي مسيحيين ويهوديين كتير اعمالهم كويسة ونيتهم احسن من أعمالهم معني كدة أنهم يتعاملم زي المسلمين.. ولا في الاول وفي الاخر هم مسيحيين ويهوديين.. طيب بلاش الاديان السماوية علشان فيها شك وخلاف..

الكافر ولا المسلم..؟ هنقول المسلم طبعا مع ان في كفار معاملتهم ونواياهم أحسن من المسلمين.. يبقي احنا بنحاسب علي اننا ناويين يا خير يا شر.. بس تحت بند سنيين..
لكن لو تحت بند شيعي يبقي انا هحاسب على نوايايا.. دة غير عذابي على انى شتمت صحابي واحد مثلا.. مظبوط ولا انا غلطت..؟

دية كانت النقطة الأولي.. أما النقطة الثانية.. فهي " اسلوبك في التوبيك ذات نفسةانتى بتتكلمي عن الاخرة وعن عذاب ربنا وعن دخول الجنة والنار أكنهم شئ بسيط جدا عندك لكن لو بصيتي على المدي البعيد هتلاقي انك غلطانة لان الموضوع مهول جداً.. ممكن تتكلمي باسلوب الكافية بس مش بالاستهتار بالآخرة.. الموضوع جاى باسلوب مبسط جدا وبتتكلمي فية بخفة ظلبس المشكلة ان خفة الظل باستهتار شوية.. مش باستهتار اللى هو انتى مستهترة لا.. استهتار اللى هو مفيش هول من الموضوع ذات نفسة مش أكتر".

وآخر حاجة اتمنالك التوفيق والدوام على التفوق..

Mustafa Rizq يقول...

على فكرة السنة اللي فاتت كانت الموضة المواطنة، أعتقد لسة فيها الروح
السنة اللي قبلها كانت التنمية البشرية
وهكذا
انت عارفة بقى لازم حاجة للولاد يلعبوا بيها


بس المهم..لازم تقري تاني و بجد جدا... دل لو عاوزة تعرفي فعلا و خلي بالك ان كلنا مش عندنا نفس النية و لا حاجة و لا التسميات بتيجي و يعدين الافعال، و لا حد مننا هايعرف يدخلك النار علشان في واحد يهودي اشتراها من الكنيسة علشان يوقف سوق بيع اسهم الجنة للمسحين ، هايشتروا ليه كدا كدا اليهودي مش هايرضى يدخلهم النار بتعته.. على فكرة الكنيسة اشتريتها منه تاني و بسعر غالي جدا
و بالنسبة لموضوع يوم القيامة دا ماحدش عارف موضوع الطوابير دا اخباره ايه و لا اندا هايكون ازاي، و شيخ الجامع مش هاقؤل بيكفر ازاي؟ مش من حقة... و لا الكلام دا لأنه ممكن يكون مؤمن جدا بكلامة و مش متناقض مع افعاله،أو ممكن يكون بيطوف ف السيد البدوي زي الاتنين مليون _ الرقم سليم _ اللي كانوا هناك اخر مرة
و هاتعرفي ان تصنيفات الشيعة كتيييييييير
و انهم بيكفروا بعض
زي ما تصنيفات السنة كتيييييييير
و زي برضه ما بيكفروا بعض

و بعد الرغي الكتير دا ...
انت ايه قضيتك مع الكلام دا، قصدي موضوع التصنيف يعني، كلنا بنشتغل و اللي بيصنف مش احنا

و خلي بالك
حسن الظن يتبعه حسن العمل

سلام

yomna يقول...

بص يا عم M
بداية انا لما فكرت اكتب الموضوع ده مكنش في بالي خالص انى هتكلم في الدين انا بس كنت بعلق على مشكلة موجودة دلوقتي...يعني انا لا درست في الازهر و لا انا عالمة في الدين عشان افتي...مش انا اللي اتكلم في الدين من الاخر كده...و كمان انا لما كتبت الموضوع مكنش قصدي اتكلم عن الوضع في مصر خالص...انا كنت بتكلم عن الوضع في مكان زى العراق و لبنان و حاليا كمان ايران...و لان حضرتك سألت عن قصدي من الكلام ده هقلك...موضوع السنة و الشيعة موضوع سياسي اكتر منه ديني...ده قصدي بس و دي نيتي...انا مش حد مهم عشان يشكك في الدين زي مافيه ناس قالولي...و انا كمان مكفرتش بالسنة زي مابرده ناس تانية قالوللي...كل اللي كنت بحاول اقوله اننا نكبر دماغنا شوية و منتمسكش بالمسميات...اهم حاجة النية...و بعدين بصوا على اللي بيحصل في العراق عشان تعرفوا انا قصدي ايه من الكلام ده...بلاش العراق...السنة اللي فاتت في حرب لبنان شوف كان موقف الحكومات العربية ايه من الحرب دي...و مش هفكرك بعلماء المسلمين اللي قالوا عشان حسن نصرالله شيعي المفروض منفرحلوش...كل الحاجات دي مش كفاية عشان تبرر موقفي و اد ايه انا مخنوقة من موضوع السنة و الشيعة ده...انت و غيرك بصيتوا بس للسطحيات...انى بهاجم السنة و انى جاهلة في ديني و انى لازم اثقف نفسي...موضوعي مكنش مين احسن السنة و لا الشيعة...موضوعي كان قد ايه احنا بيضحك علينا باللعبة دي...
حضرتك سنى او شيعي انت حر محدش هيحاسبك ده دينك انت و علاقتك بربنا...بس متدخلش في علاقة حد تاني بربه...انت كنت عاقل كفاية انك قلت انك مش في ايدك سلطة انك تدخل حد النار...بس هو ده اللي انا عاوزة اوصله...احنا مش ربنا عشان نقول دول كفار و دول مؤمنين
خلينا احسن في اللي نفهم فيه.

About Me يقول...

موضوع جميل يا يمنى بجد ورد أجمل
ولازم نعرف ان الفرق بين السنة والشيعة مش في اساسيات الدين ، لأ الاختلاف في حاجات فرعية من الدين ، بعض الاحكام وبعض الروايات التاريخية
وانا هنا بتكلم عن الشيعة المعتدلين مش المتشددين .... ولازم نعرف ان في سنة برده متشددين بيعملوا حاجات ممكن تويلك للشرك.....زي التبرك بالأضرحة والحلف بغير الله والحاجات دي كلها....ودي حاجات ممكن تخرجك من المله
وعلى فكرة ياريت نبص على النماذج الكويسة من الشيعة ونسيبنا من النماذج السيئة
عندك مثلا الشيخ حسن نصرالله....مسلم شيعي....ومسلم قبل شيعي
راجل من أرجل وانضف وأشرف الرجالة اللي جابتهم لبنان....وده من الاخر يعني ضافر رجله الصغير برقبة كل اللي بيسموا نفسهم زعماء الخيبة العربية....اللي هما محسوبين على المسلمين...لا ويقوللك سنة كمان....والله انا عندي شك انهم يهود اصلا
تاني واحد عندك احمدي نجاد....أقرب واحد لتطبيق الاسلام في كل حاجة بشوفها فيه بصراحة...بساطته وانسانيته وأدبه وتواضعه....دي العالم اللي بتطبق دينها صح....ونيجي احنا بخيبتنا المعتاده نقول ده شيعي
طب ياريت تخليك ربع الشيعي ده
ولا تعمل لإسلامك ودينك حاجة زي اللي عملها حسن نصر الله اللي ضحى بإبنه في سبيل بلده ودينه ولا احمدي نجاد اللي كفر بجنة امريكا والغرب عشان دينه وبلده
ياأخي بدل ما نكره بعض حاولوا تحبوا ولو مرة واحدة في حياتنا....نفتح قلبنا لبعض بدل الكره اللي جوانا ده واللي عامي قلوبنا
وياريت نفهم مرة بقة ايه الغرض من اللعب على نغمة السنة والشيعة ده دلوقتي
إرحمنا يا رب

أحمد ورد يقول...

انت يظهر ما تعرفيش حاجة عن الشيعة إلا حسن نصر الله.
ادخلى المدونه دى و اقرى السلسلة اللى عاملها صاحبها و انت تعرفى ان عمرهم ما هيجى من وراهم خير أبدا
http://eldeebs.blogspot.com/

yomna يقول...

برده يا احمد انت أخدت كلامي على انه سنة و شيعة
بصراحة انا زهقت من كتر ما قلت انه ملوش علاقة بالدين خاااااااااااااالص
يا بني انا كنت بتكلم على الحالة السياسية مش اكتر
لكن طالما لسه فيه ناس زيك كده بياخدوا الكلام بالظاهر فانا بصراحة مش هرد تاني على التعليقات دي....لان الموضوع ده بقى ممل
انا مش قصدي اقلل منك او من تعليقك بس انا اقصد بس حاولوا تفهموا وجهة نظري...لو انتوا مقتنعين ان الشيعة كفار براحتكوا محدش هيغصبكوا على حاجة...و هما كفار و وحشين و حسن نصرالله و احمدي نجاد و غيرهم دول كلهم فلتة...ماشي ياعم مبسوط كده...خلاص مش هتزعل منى...بس رجاء حار...ربنا بيقول لكم دينكم و لي ديني...مالكش دعوة بيهم...خليهم هما احرار في نفسهم... و متقلش عليهم كلام وحش عشان ميبقاش نميمة

أحمد ورد يقول...

احنا مالناش دعوه بيهم
لكن هم ليهم دعوه بينا

لازم يكون تفكيرك منطقى أكتر من كده
انت ما فكرتيش ليه الموضوع ده ظهر دلوقتى و ليه ما كانش ظاهر من سنين قبل كده.

احنا طول عمرنا مالناش دعوه بيهم و ده السبب فى ان حكاية سنى و شيعى ما كانتش موجوده.
لكن ظهرت لما هم بدأوا يحاولوا ينشروا سمومهم بينا.
فهمتى قصدى ولا لأ و ده كلام مالوش دعوة بالدين أهو

yomna يقول...

يا عم احمد
اخيرا قدرت تفهمنى شوية و تفهم ان الكلام ملوش علاقة بالدين لكن برده لسه مفهمتنيش اوى...بص يا سيدي
انت بتتكلم عنهم كأن هما العدو الاول و الاخير بالنسبة لينا و بينشروا سمومهم و الحوارات دي كلها....طيب تفتكر ليه زي ما بتقول مسمعناش عنهم غير من كام سنة...هتقوللي لانهم بدأوا نشاطهم في الفترة دي هقول لحضرتك ان من ساعة ماقمت ثورة ايران و هي بتحاول تصدر الثورة بتاعتها دي لدول المنطقة و برده مسمعناش عن الشو بتاع السنة و الشيعة...العراق طول عمرها فيها شيعة تقريبا هي و ايران اكتر اماكن فيها شيعة...طيب ليه بقى الحرب بين السنة و الشيعة ظهرت في السنتين الاخرانيين...الموضوع من وجهة نظرى البحتة ان فيه ناس ليها مصلحة تلعب على المقولة المشهورة بتاعة "فرق تسد"...اللي مبهدل العراق دلوقتي هي الحرب اللي دايرة بين السنة و الشيعة.
انا قريت كلام كتير جدا عن الشيعة و اعرف كويس اللي حضرتك تعرفه عنهم بس تقدر تقول كده انا مؤمنة بحكمة الوالدة الشهيرة...انا و اخويا على ابن عمي و انا و ابن عمي على الغريب
صحيح ممكن تقول ان الموضوع قلب على مصطبة دلوقتي ...بس السياسة ايه غير كده...مصطبة كبيرة بيقعدوا عليها يخططوا و يدبروا و يفتكسوا لعب جديدة يضحكوا بيها على الناس الطيبين اللي زى حضرتك و ياكلوا دماغهم بيها

و بعدين لو حضرتك لسه شايف انهم عاوزين ينشروا سمومهم خلاص يا اخي متكلمهمش...هما مش هيجوا يفتحوا بقك غصب عنك و يشربوك السم..قصدي يعني انهم مش هيخلوك تعتنق المذهب بتاعهم بالعافية...لو بينشروا سموم خليهم ينشروا...طالما انت مؤمن و واثق من نفسك ايه المشكلة بقى...هتقوللي الناس الجاهلة اللي متعرفش اوي في دينها ممكن يتخدعوا بكلامهم...هقلك بقى ان الحاجات دي بتاعة ربنا...ايام الرسول "ص" مكنش بيجبر الكفار...واخد بالك "الكفار"...مكنش بيجبرهم على الاسلام و كان بيتعامل معاهم هما و اليهود و النصارى عادي جدا حتى للي كانوا بيسيئوا ليه منهم...يبقى ليه احنا النهاردة نقلبها حرب بينا

أحمد ورد يقول...

كلامك يدل انك ماتعرفيش حاجه عنهم ولا قريتى ولا شفتى.
أفهم من كلامك ان انت عارفه انهم فعلا بينشروا سمومهم بيننا
و المصيبة ان سيادك ما عندكيش مانع انهم يعملوا كده و ان كل واحد يخاف على نفسه بس و مالهوش دعوة بغيرة.
الرسول عليه الصلاة و السلام ماكنش بيجبر الكفار على الإسلام. لكن لما مسلم كان بيذنب كان بيتعاقب فى حدود الشرع. و سيدنا أبو بكر الصديق حارب العرب كلهم لأنهم منعوا الزكاة و ماقلش مش مهم ما هو الرسول ماكتنش بيجبر حد على الإسلام.
طيب انتى ترضى ان فى واحد مسلم ييجى فى يوم و يقول
اللهم العن أبو بكر
اللهم العن عمر بن الخطاب
اللهم العن عثمان
اللهم العن عائشة
و يلعن المبشرين بالجنة و يقول عليهم انهم منافقين و ان السيدة عائشة رضى الله عنها كانت زانية و ان من شروط اسلامك انك تؤمنى ان سيدنا أبو بكر إغتصب الخلافة من سيدنا على و ان سيدنا عمر بن الخطاب قتل السيدة فاطمة رضى الله عنها و انه كان يشرب الخمر قبل أن يتوفى و ان القرآن الموجود بين أيدينا قرآن محرف و ناقص.
هذا قليل القليل من تحريفهم للدين و للتاريخ و لعلمك أن هذه من صلب عقيدتهم. يعنى ايه؟يعنى اللى مايؤمنش بالكلام ده فهو بالنسبه لهم غير مسلم.
ترضى انهم ينشروا الأفكار دى بيننا؟.ماظنش ان فى واحد مسلم بيحب الرسول و أصحابه و زوجاته يرضى ان الأفكار دى تنتشر بين المسلمين

و رغم كده أنا لست مع معاداتهم ولكن لا نسمح لهم بانهم يفسدوا علينا دينا و حياتنا لازم نعرف انهم من قرارة أنفسهم بيكرهوناو بيعتبرونا على طريق الضلال.فلازم نتقى شرهم و نعرف هم بيفكروا ازاى و عازين مننا ايه.مش نقول سيبهم يعملوا اللى عايزينه ما هو الرسول ما كانش بيجبر حد على الإسلام

الحل الوحيد لعلاقتنا بيهم انهم يتجنبونا و احنا نتجنبهم و ماحدش يحاول يدعول لمذهب التانى فى بلاد غلبيتها من نفس المذهب.
عارفه يا مونى لو ناس كتير من اللى عقولهم على قدهم صدقوا كلامهم و انتشر مذهبهم هنا هتبقى مصر دى العراق رقم اتنين

yomna يقول...

ميرسي جدا يا احمد على كلامك انى معرفش حاجة...كتر خيرك ياسيدي
و مع انى قلت انى مش هعلق تاني على الكلام ده عشان متكلمش في الدين و انا راجل و كلمتى لا ممكن تنزل الارض ابدا..بس هتنزل المرة دي عشان خاطرك
كل الكلام اللي حضرتك قلته عن الصحابة و السيدة عائشة انا كمان قريته بس فيه حادثة حصلت افتكر انك متعرفهاش و هي ان واحد راح للامام الخوميني و شتم حد من الصحابة قدامه...و طبعا الامام الخوميني شيعي...المهم الامام زعقله جدا قدام كل الموجودين و فهمه انه ميجيبش سيرتهم تاني غير بكل خير و ان سب الصحابة مش من الدين خالص...تفتكر لما الامام الخوميني بنفسه يعلن على الملأ ان سب الصحابة مش من الدين يبقى كل الشيعة مؤمنين باللي حضرتك قولته...ممكن تقوللي ان كلامي ده متلفق و انه محصلش مع ان كان فيه شهود كتير موجودين و ان الشيعة بيقولوا كده عشان يحسنوا صورتهم...طيب انا دلوقتي عاوزة افهم حاجة..لو انا مؤمنة بحاجة معينة و مؤمنة ان عدم ايماني بيها يبقى كفر تفتكر ليه كل الشيعة او بلاش كلهم معظمهم بيتبرأ من تهمة سب الصحابة و امهات المؤمنين و من الوهية سيدنا علي...الكلام مش منطقي صح؟؟؟
على فكرة انا مش بشكك في الدين بس كل اللي عاوزة اقوله ان الكلام اللي بنسمعه عنهم مش كله صح..لازم نفكر فيه قبل ما نصدقه

و حتى لو كان الكلام اللي عنهم صح..مين اللي هيستفاد من الفجوة الكبيرة اللي هتحصل بين السنة و الشيعة؟
فيه ناس من مصلحتها ان الفجوة دي تزيد و تقوم الدنيا حريقة...و بعدين يا اخي ما المسيحيين مثلا بيقولوا ان سيدنا عيسى ده ابن ربنا و لا ربنا و هو تلاتة في واحد و كلام تانى كده مش داخل دماغي بصراحة بس انا ليا اصحاب كتير مسيحيين و زى السمن على العسل معاهم...انت ملكش دعوة باللي الناس بتفكر او بتؤمن بيه..الدين و الايمان ده حاجة بين العبد و ربه..ربنا هيحاسبك على ايمانك انت مش ايمان واحد صاحبك..يبقى نتعامل مع الشيعة بمبدأ انهم بني ادمين زينا مش ناس ناويالنا على شر...و بعدين شوف ايران دلوقتي و هي شيعية وصلت لايه و احنا ام الحضارات و هبة النيل وصلنا لايه
و اسمهم عندهم الثورة من كام سنة و وصلوا للطاقة الذرية و احنا لما كنا عاوزين نعمل مفاعل يتيم للكهربا و كام دولة زغرتلنا رجعنا تانى في كلامنا

يا عم اتعامل مع الناس بحسن نية و سامحهم..ده حتى ثواب العافين عن الناس كبيييييييير جدا

Young entrepreneur يقول...

Assalamou 3alaykom
I Really love your posts, all at once, and soon ISA there will be a co-operation.

Young entrepreneur يقول...

الايميل بتاعي اهه؟
يا ريت تبعتيلي عشان مش عارف الاقي ايميلك
medocon@Yahoo.com

أحمد ورد يقول...

انت واضح انك ما قرتيش كلامى كله أو مافهمتيهوش كويس
احنا عارفين ان المسيحيين بيقولوا ان سيدنا عيسى اله.و الشيعة كمان عارفين كده. لكن برضه عارفين انهم مش مسلمين. لكن الشيعة بيقولوا انهم مسلمين و ان اسلامهم هو اللى بيعتقدوه و ان أى إسلام تانى مش اسلام. و فى ناس طيبين وى حضرتك ممكن تصدقهم
فهمتى
و بعدين اقرى كويس عنهم و سيبك من كلام المصاطب اللى بيتقالك و بتصدقيه ده
احنا نفسنا نكون زى السمنه على العسل معاهم .بس الكلام ده يتقالهم هم مش احنا
انت عايزانا نسمعهم بيشتموا فى الصحابه و فى عرض رسول الله و بيتهمونا احنا بالكفر و نقول كل واحد يخليه فى نفسه طيب ما تروحى و قوليلهم هم كمان كده بدل ما انتى عماله تقوليهولنا احنا
على الأقل احنا بنقول الكلام ده فى المنتديات و المدونات انما هم بيقولوه كل يوم على منابرهم

yomna يقول...

بص يا احمد
انت عندك حق
انا مش بفهم كويس و مليش غير في كلام المصاطب...اصل لو مش واخد بالك ده كافيه و انا المعلم بتاعه....قول عليا بهيس قول اي حاجة انت حر
بس انا زهقت من اني احاول افهمك وجهة نظري و انت برده مش مقتنع غير باللي في دماغك...و نصيحة ليك..عشانك انت تنفعك في المستقبل يعني...بلاش تنشف دماغك اوى كده...متخدش الامور على انها من المسلمات ..فكر شوية...شغل مخك...مش معنى انك سمعت كلام من حد انت تعرفه و واثق فيه او شايف ان كلامه يحترم يبقى خلاص تقفل مخك عن الناس التانية...مفيش حد تسمع كلامه في الدنيا خالص...مفيش حد في الدنيا كلها صح على طول الخط...ممكن تقوللي ده الشيطان هو اللي بيزن عليا دلوقتي و بيلعب فى دماغي...بس قبل ماتقولها...انا احسنلي ان الشيطان يلعب في دماغي على انها تصدي من كتر الركنة...مفيش حاجة في الدنيا متستحقش انك تشكك فيها...غير طبعا القران...انا ملسعتش للدرجة دي.
بس خلاص...انا مش هناقشك تانى...مع انى بحب المناقشة جدا و ممكن افضل اجادلك للصبح..بس بحب اتناقش مع ناس ممكن تسمعني ..مش ناس مبتسمعش غير نفسها.
على فكرة انا كنت كده زيك بالظبط..اللي في دماغي في دماغي..بس من فترة بقيت بسمع لكل الناس و اسال ليه و اشمعنى و ازاى...السؤال مفيهوش حاجة.
بالعكس بقى..في الدين بالذات لما تكون مؤمن عن اقتناع احسن بكتير جدا لما تؤمن عشان مش بتحب تسأل في حاجة ممكن تفتكر انها حرام او مسلم في البطاقة بس
و برده دي وجهة نظري و انت حر في وجهة نظرك
انا مش قصدي من الحوار الطويل ده انى اقلل منك بالعكس انا بحترمك جدا و ممكن نكون اصحاب كمان...بس فكر في اللي قلتهولك
و برده لازم تعرف ان ده الكافيه بتاعي و اللي بقوله ده وجهة نظري بس و مش لازم تكون صح...ممكن كل الكلام اللي بقوله يكون غلط...بس انا شايفاه صح.
و اعتقد ان دي الفكرة من المدونات بصفة عامة...انك تقول افكارك و مش لازم تكون صح كلها...انت بس بتعبر عن نفسك...بتفضفض مش اكتر...و انا بقى بفضفض...ممكن تكون افكاري غلط و انت الصح...ممكن اكون انا الصح و انت الغط...في النهاية احنا كلنا بشر و مفيش حد احسن من حد

أحمد ورد يقول...

وصلت وجهة نظرك
خلاص نفضها سيرة عشان نفضل أصحاب
و طالما انك اعترفتى ان كلامك هو مجرد وجهة نظر خاصة بيكى و ممكن تكون خطأ. يبقى خلاص كل واحد يحتفظ بوجهة نظرة مع انى متأكد انى وجهة نظرى تمثل غالبية بالمقارنة بوجهة نظرك.

تحياتى و مستنيين موضوع جديد

About Me يقول...

بقوللك ايه
ربنا معاكي
انا عارف بيجيبولنا الحاجات دي منين
:p

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد بجد الموضوع ده رائع
تفكيرك فيه وقرايتك وتحليلك حلو

السياسه بوظت الدنيا
ويطلع واحد بقه يقول لك المفروض مندعيش لحزب الله عشان دول شيعه...يا حلاوه
علي كده ندعي لليهود أحسن ... كلام فارغ

ناس بتافع عن أرضها ليه منقفش حنبها وناس تانيه مضرورين زيهم زي السنه وكل يوم بيموت منهم مئات هما والسنه ... هل بقه عشان هما شيعه مندعيش لهم وندعي لماما أمريكا القلب الرحيم بالشرق الأوسط

عجبتني أوي أخر جزئيه في الموضوع أو بالأحري ضحكتني ... استحملي ..هييجي يوم للحمار ميلاقيش صاحبه ويروح يجيب البرسيم بنفسه
شكرا علي الموضوع

zi.One يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
سلامو عليكو يا معلمة يمنى
معلش ان اول تعليق لي في مدونتك كان على موضوع انتي بتكرهيه لكن كان لازم اقول رأيي في شوية حاجات
انا فهمت من كلام حضرتك انك بتقولي ان الدين هو علاقة الانسان بربه
خالص
دي نظرة ضيقة جداً للدين
الدين يا معلمة هو عبارة عن اسلوب حياه
ده اللي فهمته من قرايتي للقرآن و الانجيل و التوراة
الدين بينظم علاقة الانسان بربه
و كمان علاقته بالمجتمع و الخلائق كلها
بينظم علاقة المجتمعات مع بعض و شروط التعامل بينهم و حتى المعاهدات
فعشان كده مينفعش ابداً نفصل الدين عن السياسة
و بيتهيألي كده حضرتك اكيد معجبة بالرئيس أنور السادات
انا بيتحكيلي عنه انه في احد خطاباته الشهيرة قالها للعالم كله و هو كان اكثر المحنكين في السياسة في منطقتنا
أنا رئيس مسلم لدولة مسلمة

طب وبعد ما ثبت لنا ان الدين و السياسة غير منفصلين

فمعادش ينفع اننا نقول انها لعبة سياسية بحتة

لأ ده الدين طرف رئيسي فيها

نيجي بقى لموضوع سنة و شيعة

فعلى فكرة

ايران دولة دينية من الدرجة الاولى

تتخذ المذهب الشيعي دستور لها

و فيها الفقيه له صلاحية أكبر من الرئيس نفسه

لأنهم شغالين بمبدأ ولاية الفقيه

و مادام زمام الامور بايده فلازم نعرف الموارد اللي هيستقي منها سياسته

و ده كتاب صغير مدون فيه بعض افكار الخميني اللي هو مؤسس الدولة الايرانية الحديثة و ملهم مذهبها

و هو باللغة الانجليزية

و مؤلفه غير عربي غالباً لأني لقيته على موقع اجنبي

http://ia350605.us.archive.org/2/items/alkhoenee/DRAGGEDDOWNTHESTREETS.pdf

اقريه و شوفي هو بيقول ايه على ابوبكر و عمر رضي الله عنهما عشان تتأكدي بس ان المعلومة اللي سقتيها غلط انه نهر واحد سب احد الصحابة في حضوره

و عشان تعرفي اكتر هما سياستهم ايه تجاهنا

و هيعملوا فينا ايه لو بقى لهم سلطان علينا

zi.One يقول...

و على فكره حسن نصرالله بيسير على نفس خطى الخميني

و بيتفاخر في كل المحافل بيه

و ميغركيش الشعارات و التصرفات لأنهم بيتعاملوا مع "النواصب" كما يسموننا بمبدأ "التقية" يعني اما تكلم واحد غير شيعي فمباح لك الكذب بلا حدود