٢٠٠٧/٠٨/١٩

عقبال البكاري


عمكو روزفلت قال مفيش حاجة في السياسة بتحصل بالصدفة و لو فيه حاجة حصلت اتاكدوا ان كان مترتبلها تحصل كده من زمان.... ممكن حد يقوللي ايه لازمة البقين دول؟...و هي هتتمنظر علينا بيهم و لا ايه.....طبعا انا مش بتاعة منظرة....احم احم مش اوى يعني....بس اصبر عليا شوية و انت تعرف يا استاذ.
و الست جينا اتخطبت ...... طبعا الرخم هيقول دلوقتي انى هيست خالص.....مش بعيد يقول دي خلاص اتهبلت.....ايه علاقة البقين الاولانيين بالست جينا دي....و احنا مالنا اصلا بجينا دي هي كانت من بقيت عيلتنا.......تتجوز و لا تتيل مالناش دعوة.
طبعا يا عم الرخم احب اقلك انى لسه مهيستش و لا اتهبلت.....و ست جينا دي اللي مش عاجباك تبقى جينا جورج بوش.....سكت بقى دلوقتي....مفيش قلة ادب تاني طبعا.
و لان عمك روزفلت قال ان مفيش حاجة في السياسة بتحصل بالصدفة....فطبعا متتخيلوش ان الموضوع عادي .....يعني البنوتة جينا قررت انها تتاهل فجأة كده....و العريس راح البيت الابيض عشان يدخل البيت من بابه و قال لبوش يا عمي انا عاوز اطلب ايد بنتك ....و طبعا رد عليه و قالله احنا بنشتري راجل و الدمعة فرت من عين الحاجة لورا.....و اتفقوا ان خير البر عاجله و يعملوا الفرح الخميس اللي جاي.
تبقوا عبط لو افتكرتوا كده.
الموضوع اكيد بيتخطط له من زمان...اصلها بالعقل كده...جينا تعرف الامور خطيبها ده من 3 سنين....اشمعنى بقى دلوقتي حالا افتكروا انهم عاوزين يتجوزوا....لا و بيقولوا انهم لسه مقرروش هيعملوا الفرح فين....و قال ايه انهم مش عاوزين يعملوه في البيت الابيض و بيفكروا يعملوه في مزرعة باباها في تكساس و البيت الابيض محطوط من ضمن اختياراتهم.....قال يعني الموضوع عادي كده....
المهم عشان بس الواحد ميغلطش....حكاية الجوازة دي مش داخلة دماغي...ده غير اللي قالوا عمكوا روزفلت....
فتلاقوا بوش قال يلهي الشعب بالحكاية دي عشان ينزاحوا من على قفاه...اصلهم كل ما الانتخابات تقرب يهروه يا عيني انتقادات و ساعات شتايم على اللي هببه في فترة رياسته.....ده غير طبعا ان المرشحين واكلين منه الجو دلوقتى و امريكا ملهاش سيرة حاليا غير مين هيكسب الجمهوريين و لا الديموقراطيين... و هيلاري هترجع للبيت الابيض و موقف الحاج كلينتون ساعتها لما يبقى حرم الرئيسة....و الحوارات دي كلها اكيد تعبت نفسية عمكو بوش قال بقى يلهي الشعب شوية و يخليهم يجيبوا في سيرته لاول مرة بالطيب مش بالردي....و مفيش احلى من دي سيرة.... جواز اسطورى ....بنت رئيس دولة تتجوز واحد من الشعب....هو مش من الشعب اوى بس الناس بتحب تسمع الكلام ده....و ازاى الحب بينتصر و البطل و البطلة بيتجوزا في اخر الفيلم.
بس يا عم بوش لو كانت الجوازة دي لغرض في نفسك او لانك اب حنين عاوز يجوز بنته و يخلص منها فانت في الحالتين ضربت كذا عصفور بحجر واحد...يعني برده لما تتطلع من البيت الابيض اللي هيبقى في بق الناس موضوع جواز الامورة الصغيرة و هيدعولك ربنا يقدرك و تجوز اختها كمان.
و ربنا يستر علينا جميعا.

هناك ٣ تعليقات:

Dr.Mohammed Gohary يقول...

يجيبوا في سيرته لاول مرة بالطيب مش بالردي

احم احم تقريبا اسمها بالرضي باين
ده بيني وبنك علي فكرةههههههه

ضربت كذا عصفور بحجر واحد
لا مش بحجر واحد بقالب طوب واحد



انتي رايقة وبتشوفي اخبار جورج بوش وبنته وبتاع يا بنتي خلينا في الشعب الاصيل بتاعنا
اتكلمي عن عربيات الفول اللي في رمسيس
ولا محلات الكشري اللي متنتورة في اي حته ولا اي بطيخ
ههههههههههههههههههههههه
تحياتي واستمري


علي الهامش
أول كومينت اهوه اصلي لقيت ما حدش عبر الموضوع ده قولت هو اكيد رخم فقريته ههههههه ايكش يتمر وتعدي كده علينا في مدونتي باستمرار زي ما بعمل معاكي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

اه نسيت اقولك اني برضو كتبت الكومينت ده لحسن اخلاقي وكرم تواضعي
ماشربش الشاي اشرب ازوزا انا

yomna يقول...

اسمها ردي مش رضي
من ردي يردي رداءة
مش بتسمع رداءة الاداء و مش عارف ايه

و بعدين ايه اللي مضايقك في انى اتكلم عن بوش و بنته مش احسن ماتكام عن حد تاني و ولاده و يجوا يكبسوا على الكافيه و الزباين تتشرد

و ميرسي يا رافع معنويات مواضيعي
تعيش و تفتكر