٢٠٠٧/٠٨/١٧

أمريكا بتسهبل يا رجالة

اول امبارح امريكا قالت انها هتحط الحرس الثوري الايراني على البلاك ليست بتاعتها...... قايمة المنظمات الارهابية يعني....و دي البعبع اللي ماسكاه لكل عيال المنطقة عشان محدش يقدر يفتح بقه معاها.... و القايمة دي مشرف عليها حركة حماس و الجهاد و حزب الله و القاعدة و كل واحد اتجرأ و رفع عينه في أمريكا..
المهم يا جماعة........ المشكلة دلوقتي ان الحرس الثورى ده تابع لدولة ليها سيادة اللي هي ايران..... و هو من اجهزة الدولة..... صحيح هو مش تابع للجيش بس برده من اجهزة الدولة.... و أمريكا بصراحة كانت حاطة نقرها من نقره من اكتر من عشرين سنة من ساعة ما قامت الثورة......اصل الحرس الثوري هو اللي بيحمي الثورة الاسلامية في ايران بعد ما خلعوا الشاه...... و طبعا اليومين دول انتوا عارفين اد ايه كلمة اسلامية بتعمل حساسية لامريكا ..... و كمان ثورة.....دي قلبت على نزلة شعبية عندها خالص.
خطورة الموقف دلوقتي ان صحيح أمريكا بتعمل اللي هي عاوزاه في العالم كله لكن برده متوصلش لكده يعني..... يعني برده يا ست أمريكا فلتت منك المرة دي..... انتى بتكرهي ايران مقلناش حاجة..... مش طايقاها و بتقلبي كل الناس عليها دلوقتي برده ساكتين..... لكن موضوع المنظمة الارهابية دي كبيرة شوية.
اصل الحكاية هتبقى سلطة خالص كده.... و مش بعيد نصحى من النوم نلاقيهم حطوا محلات الفول و الطعمية على القايمة دي.....اصلهم من اسلحة الدمار الشامل..... هيبقى نهار مش فايت.
الموضوع ده مش لازم يتسكت عليه..... ايران نفسها مسكتتش.... ايران اصلا عارفة ان امريكا عمالة تجر في شكلها من بدري بس هي كانت حلقالها..... بس طبعا عشان أمريكا مبتسكتش و عمكو بوش كمان خلاص قرب ينطرد من البيت الابيض.... فقال لازم بقى احارب ايران و اللي يحصل يحصل.... و طبعا لأنه اتلسع من العراق فقال ينفخ في إيران....قصدي يعني أنه شاف العالم كله بيقوله ايه على العراق....حتى الامريكان نفسهم بيقولوا فين اسلحة اسلحة الدمار دي دلوقتي و بيطالبوا بمحاكمة بوش..... بس طبعا عشان هو حط ايران في دماغه فهو مش هيسبها كده بالساهل و قال ايه بقى....انا أجر في شكلهم شوية عشان اخليهم هما اللي يبدأو الحرب و ساعتها يحاربهم قال ايه بيدافع عن نفسه.... و يبقى بطل قدام الامريكان....عشان بدل مايكسروا وراه قلة يهتفوا باسمه....انما عشم ابليس في الجنة....دول مش هيكسروا وراه قلة دول هيكسروا زيييير بحاله.
بس الموضة الجديدة دي ممكن تيجي بفايدة برده..... يعني عزيزتى حواء...لو المعلم عكوة الجزار اللي تحت بيتكم بيديكي اللحمة كلها عضم زى عوايده و بيلهف في الميزان....كل اللي عليكي انك تكلمى البيت الابيض و تبلغي عنه...و هما بقى هياخدولك حقك و يحطوه على قايمة الشرف و يجمدوا ارصدته في البنوك .... و مش بعيد يضربوا المحل بالطيران كمان....
و ابقي ادعي لامريكا بقى...


هناك تعليق واحد:

About Me يقول...

دانتي طلعتي محللة سياسية بارعة بقه
وكنتي مخبية المواهب دي كلها فين يا بنتي
لا لا....بجد اسلوبك جامد جدا ودمك خفييييف.....ربنا يوفقك
إحم إحم
تاني تعليق
:p